wbu24.pl

Blog w tematyce biznesu, finansów i kryptowalut.

Lifestyle

Typy sprężyn stosowanych w samochodach

Typy sprężyn stosowanych w samochodach

Sprezyna zawieszenia odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu komfortu jazdy podczas pokonywania nierówności na drodze. Dzieje się tak, ponieważ to właśnie sprężyny zawieszenia podtrzymują całą masę samochodu i to one w dużej mierze odpowiadają za jego amortyzację. Kiedy koło natrafia na nierówność sprężyna jako pierwsza reaguje, w sprężysty sposób zmieniając swoją długość, dzięki czemu gwałtowny ruch koła w tylko niewielkim stopniu przenosi się na nadwozie. W nowoczesnych samochodach stosuje się dwa główne typy sprężyn zawieszenia. Sprężyny o stałej i o zmiennej średnicy. Oba te typy opiszemy poniżej, wraz z ich charakterystyką i szczególnymi cechami.

Sprężyny o stałej średnicy

Sprężyny o stałej średnicy to najpopularniejszy typ sprężyn zawieszenia w samochodach osobowych. Jak wskazuje ich nazwa, średnica drutu, z którego są wykonane, ma taką samą wartość na całej długości sprężyny. W związku z tym działanie sprężyn o stałej średnicy jest liniowe, co oznacza, że długość sprężyny zmniejsza się proporcjonalnie do przyłożonej siły, a zwoje uginają się jednakowo na całej jej długości. Sprężyny tego typu mają jedną główną zaletę, którą jest niska cena wynikająca z nieskomplikowanego procesu produkcyjnego.

Sprężyny o zmiennej średnicy

Sprężyny o zmiennej średnicy są zbudowane nieco inaczej. Zwoje na obu końcach sprężyny są wykonane z drutu o nieco mniejszej średnicy, a im bliżej środka, tym średnica drutu rośnie. Wyprodukowanie takiej sprężyny jest bardziej skomplikowane, ponieważ wymaga formowania na gorąco i zastosowania nieco bardziej zaawansowanego stopu metali. Z tego powodu sprężyny o zmiennej średnicy są droższe od prostych sprężyn o stałej średnicy, ale mają też pewne zalety, dzięki którym wielu kierowców chętnie płaci za nie wyższą cenę. Główną zaletą tych sprężyn jest ich nieliniowa charakterystyka pracy. Oznacza to, że już niewielka siła jest w stanie ugiąć taką sprężynę, dzięki czemu lepiej wybiera ona niewielkie nierówności, a z drugiej strony po załadowaniu dużej masy sprężyna taka nie ugina się zbyt mocno, a samochód zachowuje odpowiedni prześwit.

Materiał zewnętrzny

Udostępnij