E-commerce, a zatem handel przez internet, to jedna z tych dziedzin, która niezwykle się rozwija. Coraz więcej osób podejmuje zatem wyzwanie i postanawia założyć swój sklep internetowy. Można w nim sprzedawać wszystko, począwszy od rękodzieła przez inne własne produkty, a wreszcie rzeczy sprowadzane spoza granic. Jak założyć sklep internetowy? Poniżej kilka podpowiedzi dla osób zainteresowanych tym tematem.
Jak założyć sklep w internecie?
Zanim otworzy się sklep w internecie, trzeba zdecydować się, co będzie się w nim sprzedawało. Tak naprawdę to dosyć istotna sprawa, ponieważ w Polsce jest zarejestrowanych kilkaset tysięcy sklepów internetowych. Jednym słowem konkurencja jest bardzo duża. Trzeba albo sprzedawać wyselekcjonowane produkty, albo zdecydować się na coś mocno specjalistycznego lub też po prostu sprzedawać własne rękodzieło. W pierwszym i drugim przypadku można współpracować z zewnętrznymi hurtowniami. Istnieją różne modele współpracy. Można na przykład płacić hurtowni tylko za te towary, które rzeczywiście zostaną sprzedane w sklepie. Wtedy nie trzeba inwestować w zatowarowanie sklepu, a to zawsze ogromny wydatek. Jeśli sprzedaje się własne produkty, sprawa wygląda trochę inaczej.
Platforma sprzedażowa
Jeszcze kilka lat temu ludzie otwierający swoje sklepy w internecie najczęściej zajmowali się wszystkim od początku, aż do końca. Potrzebne było zaplecze informatyczne. Najczęściej korzystało się z usług profesjonalistów, którzy tworzyli szablon sklepu. Dzisiaj jest to o wiele prostsze, ponieważ funkcjonują przeróżne platformy, na których można szybko założyć swój sklep. Pozwalają one na przykład zintegrować go z konkretnym magazynem, który będzie zajmował się też wysyłką. To bardzo duże ułatwienie dla każdego przedsiębiorcy, ponieważ tak naprawdę prowadzenie takiego sklepu praktycznie nie wymaga wychodzenia z domu. Wszystkie procesy prowadzone są zewnętrznie, a właściciel musi pamiętać tylko o tym, aby odpowiednio zająć się marketingiem, reklamą i rozliczeniem.
Kwestie formalne
Działalność gospodarczą związaną z handlem w internecie trzeba oczywiście zarejestrować. Jeżeli jeszcze nie prowadzi się swojej działalności gospodarczej, można zrobić to przez internet. Jeśli już się ją prowadzi, można zgłosić nową jej formę, czyli właśnie handel w sieci. Osoby prowadzące sklepy internetowe muszą podjąć wiele decyzji, między innymi odnośnie wysyłek, współpracy z firmami kurierskimi czy płatności. To sporo kwestii formalnych, które są jednocześnie drugorzędne. Najważniejszy jest wybór konkretnej platformy i systemu informatycznego, z którego będzie się korzystać.